Mit kell tudni?
1. felismerni, hogy mi a kép típusa: pl zsánerkép (életkép), vallásos témájú kép, stb.
2. amennyiben bibliai témájú a festmény, vagy valamelyik szentet ábrázolja, akkor kell tudni róla mondani 1-2 mondatot.
- a barokk a 17-18. század művészeti stílusa, a reneszánszt követi
- a barokk idején jelenik meg a tájkép, a zsánerkép, a csendélet
A barokk művészetről itt olvashatsz
Sulinet
Barokk festmények
Francesco Albani: Angyali üdvözlet |
Cristofano Allori: Judit és Holofernesz (Ószövetségi történet) |
Sisto BADALOCCHIO: és a vének (Ószövetségi történet) |
Hendrick van BALEN: Minerva és a kilenc múzsa - mitológia témájú kép |
BACICCIO: Keresztelő Szent János |
Evaristo BASCHENIS: Hangszerek (csendélet) |
Evaristo BASCHENIS: Fiú kenyeres kosárral (portré) |
Job Adriaensz BERCKHEYDE: A pék (portré, zsánerkép) |
Peter Paul RUBENS: A négy evangélista |
Peter Paul RUBENS: Bacchus |
Gerrit Adriaensz BERCKHEYDE: Haarlem főtere |
Theodor BOEYERMANS: Mária mennybemenetel |
Dou Gerrit: A fiatal anya (zsánerkép) |
Pieter de HOOCH: A hálószoba (életkép / zsánerkép) |
Pieter de HOOCH: Egy delft-i ház udvara (életkép/ zsánerkép) |
Luca GIORDANO: Szent Mihály |
Bartolomé Esteban Murillo: A kis Jézus kenyeret oszt a zarándokoknak |
Feladatok:
I. A kis Jézus kenyeret oszt a zarándokoknak
(Murillo
festménye)
Eredeti helyén, az elaggott papok egykori sevillai szeretetotthonában ma is
ott függ a budapesti Kenyérosztás másolata. Murillo remekművét nem csupán
elragadó, gyengéd bája okán övezi a helyiek hűséges rajongása, de azért is,
mert tökéletesebben talán nem is lehetne megfogalmazni az intézmény küldetését.
A kenyérosztó Jézus látomásképe arra emlékeztet: az elesettekről való
gondoskodás olyan kötelessége a keresztény embernek, amely közvetlenül
Krisztustól ered. Ám ezt minden kioktató felhang nélkül, magától értetődő
természetességgel hirdeti. A megszólítottaknak így nem kényszer lesz, hogy az
irgalmasság útján kövessék Krisztust, hanem jóérzéssel eltelítő, belső parancs.
Pontosan ez a meghitt közvetlenség és melegszívű empátia a titka Murillo
népszerűségének, amely a 18-19. században Raffaellóéval vetekedett. Ma már talán
túl édeskésnek tűnik a spanyol géniusz érzelmes hangvétele, pedig a giccs
határát soha nem lépi át: mély humanizmusának tárgya nem afféle ábrándos
eszménykép, hanem a köznapi, hús-vér ember. Ha a légkör emelkedettebb is, az
alakokban ott parázslik Caravaggio plebejus figuráinak emléke. “Nemes
naturalizmus” – jellemezte művészetét egy régi méltató. A szereplők méltósága
mindenekelőtt az őszinte alázatból fakad, s ezt az erényt testesíti meg a
Kenyérosztás megrendelőjének gesztusa is. A menhelyt alapító Justino de Neve
kanonok – a festő személyes jó barátja – ugyanis az alamizsnáért esdeklő
rászorulók közé helyeztette a saját képmását.
FELADATOK
1)
Melyik
városban található a fent tárgyalt kép
eredetije?
2)
Mit
jelenthetnek az alábbi idegen szavak, kösd össze!
EMPÁTIA a köznéphez tartozó ember
PLEBEJUS másokkal való együttérzés képessége
ALAMIZSNA a rászorultak részére nyújtott rendszeres vagy
alkalomszerű adomány
3)
Nevezzél
meg még két festőt a szövegből!
4)
Ki
osztja szét a kenyeret Murillo festményén?
II.
Peter Paul Rubens: Albert Rubens, a művész fiának profilképe, 1618-1619 körül |
Helyettesítsd be az alábbi hiányzó szavakat: rajza, nagy, fekete, portré, években, orrot
A (1) Rubens elsőszülött fiát, Albertet
ábrázolja négy-öt éves korában. A
mesternek több (2) is ismert,
amelyeken közvetlen hozzátartozóit ábrázolta. Ezek (3) része, akárcsak a budapesti mű, vegyes technikával készült:
Rubens először (4) krétával
felvázolta az arcot, amelyet azután vörössel árnyalt, végül a szemet, szájat,
valamint (5) az tollal és barna
tintával emelte ki. Esetenként fehér krétát is alkalmazott a fénylő felületek
hangsúlyozására.
Helyettesítsd be ezeket a szavakat: nézőt, gyerekeket, takaros, ajtaja, sikerét, ábrázolása, teret
Rubens
a gyermekeiről az 1610–1620-as (6) készített
portréit gyakran használta fel festményeihez.
Rubens művészete (Cultura magazin)
III.
A Delftben működő Pieter de Hooch (1) nagymértékben azoknak a képeknek köszönhette, amelyeken asszonyokat, cselédeket, (2) festett meg polgári házak enteriőrjeiben, (3) udvarán. Az otthoni elfoglaltság, a házimunka bensőséges (4) mellett a képeknek az alakokkal egyenrangú témája maga a tér, az enteriőrben elhelyezett tárgyak együttese. Hooch a fény és a gazdag, meleg színpaletta játékával ragadja meg a (5). Tereinek gyakori motívuma a hátsó fal nyitott (6), ami a szomszéd szobába vagy az udvarra vezet. A képeken a természetes napfény és a (7) megvilágító tompább belső fény gazdag fény-árnyék kontrasztokat teremt.
III.
A Delftben működő Pieter de Hooch (1) nagymértékben azoknak a képeknek köszönhette, amelyeken asszonyokat, cselédeket, (2) festett meg polgári házak enteriőrjeiben, (3) udvarán. Az otthoni elfoglaltság, a házimunka bensőséges (4) mellett a képeknek az alakokkal egyenrangú témája maga a tér, az enteriőrben elhelyezett tárgyak együttese. Hooch a fény és a gazdag, meleg színpaletta játékával ragadja meg a (5). Tereinek gyakori motívuma a hátsó fal nyitott (6), ami a szomszéd szobába vagy az udvarra vezet. A képeken a természetes napfény és a (7) megvilágító tompább belső fény gazdag fény-árnyék kontrasztokat teremt.
Helyettesítsd be ezeket a szavakat: nézőt, gyerekeket, takaros, ajtaja, sikerét, ábrázolása, teret
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése